115th Annual Conference - Honolulu, Hawaii
Friday, November 10 - Sunday, November 12, 2017

French

Session Chair: 
Natalie Muñoz, California State University, Fresno
Time: 
Session 4: Friday 3 – 4:30 pm
Location: 
Education (Brogan) 101
Topic Area: 

Presenters/Papers:

  1. Chloe Edmondson, Stanford University
    This paper approaches Corinne, ou l'Italie through an inter-disciplinary lens, drawing on literary, historical, and digital methodologies. I argue that through the constellation of sociability in the novel and the national allegories that accompany it, Staël evokes an enduring partiality for an Enlightenment ideal of sociability that remains deeply connected with female emancipation. 
  2. Laura Klein, University of California, Irvine
    La critique postcoloniale a souvent décrypté dans les attitudes des personnages français de la « Femme adultère » (Albert Camus -1957) le désir du colon de s’approprier le territoire algérien, comme réflexion de l’auteur lui-même (E. Said). Le regard que Marcel pose sur la terre et les habitants algériens est souvent raciste, dénotant une attitude typique du petit colon. Par le traitement de la perspective anthropologique et la diégèse dans la nouvelle j’évaluerai les assomptions des critiques post-coloniaux. 
  3. Cecile Hanania, Western Washington University
     La communication porte sur le texte hommage d’Hélène Cixous : Portrait de Jacques Derrida en Jeune Saint Juif (Galilée, 2001). Il s‘agira d’analyser son lien à des genres canoniques et à des dogmes religieux et liturgiques, et d’explorer la facture textuelle et péritextuelle singulière de l’œuvre.
Session Cancelled: 
No